في تصنيف قصص وروايات تاريخية بواسطة (2.4مليون نقاط)

ملخص مسلسل صراع العروش   Game Of Thrones الموسم ( 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ) مراجعة لعبة العروش ويكيبيديا 

أحداث لعبة العروش في الموسم الأول والثاني والثالث والرابع والخامس صراع العروش باختصار ويكيبيديا 

تقييم الموسم الأول ( 10 من 10 )

تقييم الموسم التاني ( 9 من 10 )

تقييم الموسم التالت ( 10 من 10 )

تقييم الموسم الرابع ( 10 من 10 )

تقييم الموسم الخامس ( 8 من 10 )

مراجعة مسلسل  Game Of Thrones 

الموسم ( 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 )

بتدور أحداث المسلسل في قارتين خياليتين هما ويستروس وإيسوس وبتتصارع في ويستروس سبع عائلات للسيطرة على العرش الحديدي للممالك السبعة وإيسوس فيها دينيريس والدوثراكي وبيزيد الصراع بين الممالك السبعة دول في ويستروس وفي نفس الوقت بتتعرض الممالك السبعة كلها لخطر بيهدد بقائهم من ناحية الشمال المتجمد الي كان مليان كائنات ومخلوقات خيالية هتهاجم الممالك السبعة دي من وقت للتاني بشكل مستمر علي مدار أحداث المسلسل . 

"عندما تلعب لعبة العروش، إما أن تكسب أو تموت، لا يوجد اختيار وسط" سيرسي لانستر 

مسلسل صراع العروش مبقاش مجرد مسلسل مميز وخلاص لكن ده تحول وبقي ظاهرة فنية عالمية وكان فيه قبله ظواهر عالمية فنية مقتبسة من روايات ليها جماهيرية وثقافة خاصة زي هاري بوتر أو سيد الخواتم ولكن المميز في صراع العروش انه بقي ظاهرة صاحبة قاعدة جماهيرية كبيرة جدا علي مستوي العالم . 

فا في ناس بتفسر الشهرة العالمية لمسلسل صراع العروش تفسيرات مش منطقية وفي ناس وصفت المسلسل بأنه استثمار جنسي ناجح من شركة HBO كعادتها في تسويق وجمع الأموال من عروض الجنس وفي ناس وصفته أنه مسلسل ذكوري جي على قيمة الأنثى ولكن التفسيرات دي هيفضل جزء منها صحيح وجزء منها خاطئ . 

وبكل تأكيد الجانب الجنسي كان موجود بشكل اوفر بالمسلسل و ده الي كانت HBO عايزة تستثمره وتجيب من وراه فلوس وعشان نكون صريحين فا جماهيرية مسلسل صراع العروش جزء من تكوينها كان بسبب المحتوى الجنسي وجزء من تكوينها كان بسبب الإنتاج الضخم ولكن كان في اسباب أعمق بكتير بأن المسلسل يكون ظاهرة شعبية كبيرة كده وعدم دراسة أسباب جماهيرية المسلسل بالنسبالي كانت تقليل في حق المسلسل لانه بقي تاريخ ودراسة في صناعة الدراما والروايات المثيرة في المستقبل .

وخليني اسألك سؤال تجاوبني عليه بالكومنتات بعد ما تنتهي من قراءة المراجعة وهو هل كنت هتحب مسلسل صراع العروش بنفس الدرجة لو كان اختفت منه كل العلاقات المحرمة المنتشرة في الاحداث؟ وخلي بالك إجابتك الصادقة هتحدد نسبة نجاح جورج مارتن أو لا . 

المسلسل تم عرضه في المرة الأولى بالولايات المتحدة الأميركية في 17 ابريل سنة 2011 على شبكة HBO وبعدها بقي يتعرض في أكتر من 54 دولة حول العالم إضافة لدول الوطن العربي والمسلسل مقتبس من رواية صراع العروش المقتبسة من سلسلة روايات تلج ونار "A Song of Ice and Fire" من تأليف الكاتب الأمريكي جورج مارتن . 

وتكلفة الموسم الواحد من المسلسل حوالي 60 مليون دولار يعني أكتر من 600 مليون جنية مصري و ده أكتر من تكلفة إنتاج كل المسلسلات المصرية في رمضان 2015 مجتمعة مع اعتبار أن الموسم الواحد من المسلسل 10 حلقات فقط مش 30 زي المسلسلات المصرية وصراع العروش هو تاني أضخم مسلسل من ناحية الإنتاج في تاريخ الدراما .

والمسلسل مليان تنانين وناس بتموت وترجع للحياة تاني وسحرة ومصطلحات خاصة بكل أسطورة جوا المسلسل ولكن مسلسل صراع العروش بالرغم من انه مليان مميزات إلا أنه افتقد لعنصر الأساطير نفسها ومكنش في أسطورة بالمسلسل تقوم عليها الاحداث الدرامية لكن ده كان الموضوع عبارة عن منظر بس زي ما شفنا مشهد من ذاكرة سيرسي لما قابلت ساحرة تنبأت بمصير عيالها ولكن ده كان في الجزء الخامس يعني بعد ما عرفنا مصير عيالها في المواسم الي فاتت . 

في طفولة جورج مارتن مؤلف المسلسل كان بيقرأ رواية سيد الخواتم كأي طفل أمريكي وفي نهاية الجزء الأول لما مات جاندلف كان مارتن متأثر جدا بالنهاية دي واتأثر أكتر لما رجع جاندلف للحياة تاني في الجزء التاني وشاف ان دي حاجة مش مقنعة ولكنه اقتنع بعد كده أن العودة من الموت بتكون مؤقتة ولحسن الحظ الطفل الي اتأثر بموت جاندلف ده كان سبب في صنع تغيير في أسلوب السيناريو التقليدي و أول مرة نشوف البطل بيموت في مشهد عادي في الحلقة التاسعة من الموسم الأول .

لما اتقتل نيد ستارك بسهولة والمشاهدين كانوا فاكرين أن المشهد ده عادي وفاكرين ان الحلقة الي بعدها هيجي سهم يقع علي القاتل وهو بيقتل نيد ستارك ويعيش البطل عادي ده بطل المسلسل ياعم ولكن السهم مجاش ومات نيد ستارك بطل المسلسل كله والهدف من موت نيد ستارك مش مجرد استعراض بقتل البطل وخلاص لكن ده بيأكد عندك فكرة أن العنصر الرئيسي للأحداث والي انت فاكر أن المسلسل واقف عليه اهو اتقتل وانتهي دوره بالمسلسل . 

الغريب في الموضوع أن سلسلة الكتب الي المسلسل مقتبس منها كان فيها عدد كبير من الأساطير والنظريات وللأسف تم حذف كل ده من أحداث المسلسل ومن ضمن الي اتحذف كان أسطورة أزور أهاي والي بتتكلم عن بطل هيتولد بعد غياب 5000 سنة عشان يحارب قوى الظلام وأنه لو اتهزم هيتدمر العالم كله معاه وكل الناس الي قرأت سلسلة الروايات طلعت تفسيرات وتوقعات لمين هو أزور أهاي والأغلبية شافته أنه جون سنو هو البطل المنقذ .

فا زي ما قلتلك إن غياب الأساطير في المسلسل كان سبب في غياب خط الدراما الرئيسي لان المسلسل بقاله خمس مواسم بيدور علي خط درامي رئيسي لكنه فشل مع موت أبطال المسلسل وتدمير الخطوط الدرامية واحد ورا التاني حتى لما ظهر خط درامي ممكن نبني عليه قضية زي الحرية والعبودية الي ظهرت مع ظهور ديناريس تارجيريان ولكن تم إهمال الخط الدرامي ده كمان وحسينا أن قصة ديناريس منفصلة خالص عن باقي أحداث المسلسل .

يعني محور الصراع المركزي والهدف الاساسي الي بيجري وراه كل الموجودين بالمسلسل هو العرش الحديدي الي اتقتل عشانه روبرت براثيون وبدأ الكل ياكل في بعضه عشان بس يطلع واحد منهم ياخد شرف الجلوس على العرش الحديدي فا بقي عندنا حوالي خمس ملوك كل واحد منهم وراه جيش بيساعده عشان يقعد على العرش الحديدي .

ولكن عشان يزود الحماس والاثارة عند المشاهدين وتزيد نسب المشاهدة راح ضحي بالخط الدرامي الرئيسي بتاع العرش الحديدي كمان وكل الي حاول من بداية المسلسل انه يقعد علي العرش الحديدي تم قتله وهتلاحظ أن كل موسم في ملك واحد بيموت لحد ما وصلنا للموسم الخامس هنلاقي أن العرش الحديدي مبقاش له أهمية وعارفة ان موضوع موت الملوك ده زود اثارة المسلسل بس اضراره كانت اكتر بكتير واثرت علي 70% من احداث المسلسل .

2 إجابة

0 تصويتات
بواسطة (2.4مليون نقاط)
 
أفضل إجابة
أما سلسلة روايات التلج والنار الي مقتبسة منها أحداث المسلسل هما 7 كتب وهيوصلوا لتمانية قريب وهما.....

1- صراع العروش A Game of thrones 1996

2- صدام الملوك A Clash of kings 1998

3- عاصفة السيوف A Storm of swords 2000

4- وليمة الغربان A Feast for Crows 2005

5- رقصة مع التنانين A Dance with dragons 2011

6- رياح الشتاء The winds of wintet

7-حلم بالربيع A Dream Of spring

ومن أسباب نجاح الروايات دي هو الاهتمام بالتفاصيل انك تتخيل عالم كامل بجغرافيته الواسعة وتاريخه الكبير الي تقريبا 5000 سنة وكلها بتتبني حتة حتة من التمانينات لحد النهاردة ولسة البناء مخلصش + أكتر من 2000 شخصية رئيسية وفرعية وأحداث وتاريخ طويل وجغرافية وخرائط وانهار وجبال وممرات وقصور وقلاع ومدن وشرق وغرب وكل حاجة من دول ليها تاريخ مفصل بتفاصيل غاية في الدقة وعائلات وعادات وأشعار وكلمات واناشيد تختلف من جيل لجيل وأحداث تتفاعل مع القارئ وحروب في كل جانب من البلاد وتعاطفات وخيانات ومؤامرات لدرجة ان قارة ويستروس وعالم اغنية التلج والنار اتعمل ليهم موقع مشابه لـويكيبديا وتقدر ترجع لتاريخ كل شخصية منه كمان .

ومن الحجات الجميلة بالمسلسل فى عالم صراع العروش انه فى مدينة معروفة بالـCitadel بيتم تقديمها في المسلسل على انها مركز العلوم فى ويستروس والمقر الى بيخرج منه كل المايسترز وفى الحقيقة الـCitadel دي هي نسخة طبق الاصل من مدينة الاسكندرية القديمة بمصر و وصف المؤرخين لمدينة الاسكندرية كان بالظبط شبه شكلها فى المسلسل أكنها هي المدينة البيضاء الي فيها مكتبة ضخمة وفنار وبيجتمع فيها العلماء .

وفي النهاية هل Game of Thrones الافضل في التاريخ؟؟ فا ده سؤال ملهوش معني لان Game of Thrones مش شبه اي حاجة ولا يمكن مقارنته بأي عمل تاني عشان نحط معايير ونقيم لان مفيش مسلسل تاني شوفته بيبني احداثه بالكامل على الشخصيات المكتوبة زي ما انا شفت في مسلسل Game of Thrones .

تقييم الموسم الأول ( 10 من 10 )

تقييم الموسم التاني ( 9 من 10 )

تقييم الموسم التالت ( 10 من 10 )

تقييم الموسم الرابع ( 10 من 10 )

تقييم الموسم الخامس ( 8 من 10 )
0 تصويتات
بواسطة (2.4مليون نقاط)
Game Of Thrones

ومن العيوب الي اضعفت دراما المسلسل برده هو الخطوط الدرامية الثنائية الكتيرة الي ملهاش اي مبرر غير انها واخدة مساحة وخلاص واكبر مثال علي كده هو بران ستارك الي مكنش في سبب للاهتمام بالخط الدرامي بتاعه اوي كده ده انت لو حذفت الخط الدرامي بتاعه من المسلسل مكنش حد هيحس اصلا وحصل فعلا في الموسم الخامس الي اختفى فيه بران وأكنه مش موجود اصلا والعجيب أنه مكنش فيه تبرير لسبب اختفائه طول الموسم .

لكن بالرغم من ده كله فكان الإثارة والتشويق هما عنوان رئيسي للمسلسل مع متابعة الممالك والأمراء والفرسان والمتآمرين الي بيحاولوا كلهم يجلسوا على العرش الحديدي للممالك السبع ويستيروس فا مسلسل بحجم صراع العروش يخلينا نقدم رسالة شكر إلى جورج مارتن الكاتب الرائع جدا الي قدملنا السلسلة التاريخية دي .

مقدرش طبعا مكلمش عن السينماتوجرافي الي كانت في المسلسل والابداع والجمال والدلال بتاع الكادرات والصور الي خرجنا بيها والي كانت لوحات فنية بتترسم مش كادرات مسلسل + الموسيقى التصويرية الساحرة الي هتفضل عايشة جوانا دايما وبمجرد ما نسمعها بنفتكر المسلسل والنوستلجيا الجميلة دي ومن جمال وابداع اخراج المسلسل حسينا بأنه فعلا في عالم من النار والتنانين بجد .

وكان المخرج بيحاول دايما يوفر أفضل صورة واقعية وحية لأحداث المسلسل وعلى سبيل المثال كان فعلا بيتم بناء حيطة من التلج الي بيستمر لمدة ساعة كل أسبوع لحد ما تتصور كل المشاهد الخاصة به فحاجة عظمة بصراحة وكمان

عالم طب النفس روبرت بلوتشيك قال ان المسلسل قدر يحفز عند الناس المشاعر التمانية بتاعتهم وهي (الخوف والغضب والحزن والفرح والمفاجأة والتوقع والاشمئزاز والثقة) وكان بينقل الناس بكل سهولة بين المشاعر دي من غير مجهود .

وأداء شخصيات المسلسل بالكامل كان فوق مستوي الابداع خصوصاً سيرسي لانيستر الي شيفاها اقوي دور نسائي حصل في تاريخ الدراما فا مرة تلاقي شخصية جواها نوايا حسنة ومرة تلاقي نفس الشخصية جواها نوايا شريرة وكمان جورج مارتن مؤلف المسلسل قال ان شخصيات المسلسل أفضل بكتير من شخصيات الرواية وأداء الشخصيات كان عبقري بكل ما تحمله الكلمة من فا هيفضل صراع العروش من بين الأفضل في التاريخ من ناحية أداء الشخصيات ده لو مقلناش الأفضل على الإطلاق يعني .

وأكتر حاجة شدتني في المسلسل هي فكرة إن كل واحد بيلعب دورين في المسلسل دور الطيب والشرير علي حسب انت باصص من منظور مين من أول عيلة ستارك الي بيعتبروا اجدع العائلات يعني نيد ستارك راجل شريف لكن غرور الشرف خلاه يتكبر علي ناس كتير وياخد منهم مجدهم زي الي حصل مع جيمي لانسيتر الي انقذ المدينة لكن الفضل كله راح لنيد ستارك .

وكاتلين ستارك الي بتحاول تنقذ اولادها لكنها ساعدت في هروب جيمي وهو سجين لجيوش الشمال وكانت سبب الحرب الي قامت بين الجيشين وبعضهم + روب ستارك كان شبه أبوه لكنه رجع في كلمته وهو ملك واتجوز واحدة غير الي كان خاطبها + جيمي لانيستر علاقته بأخته كانت غلطة فتحت عليه مشاكل من كل ناحية كان بيحاول يقفلها بأقل خساير + سيرسي نفس الموضوع .

وهكذا تيرون لانيستر وستابيس براثيون وثيون غريجوري وعيلة تيريل ودورن وطبعا كان فيه شخصيات طيبة أو شريرة صرف لكن تقريبا كل الشخصيات الرئيسية في المسلسل كان ليها جانبين المخرج كان شوية يظهر جنب وشوية يخفيه فتلاقي انك في حلقة بتكره شخص ومستنيه يحصله مصيبة والحلقة الي بعدها تتعاطف معاه بعدين ينتقم فا ترجع تكرهه تاني ولفي بينا يا دنيا بقي .

سيناريو المسلسل بقي رغم ثغراته الكتير الي انه كان عبقري جدا ومليان شخصيات واحداث كتير حلوة وكلها مترابطة من بداية الموسم الأول إلى الموسم الأخير و دي حاجة تخلي المسلسل من ناحية القصة من الأفضل في تاريخ الشاشة الصغيرة على الإطلاق فا كام مرة حاولت تتنبأ بأحداث المسلسل وبعدها تلاقي نفسك غلط لانك مهما حاولت تحط نظريات بعد نهاية كل حلقة أو مشهد معين فالأحداث هتصدمك بحجات اكبر واقوي فا سر جمال المسلسل في انه بيشدك بعد كل حلقة بنفس قوة شغفك ناحية المسلسل .

هتلاقي دايما ارتباط قوي بين عيلة ستارك والخير و دي من الحاجات الي مش مفهومة بالمسلسل لان كل شخصيات العيلة دي هي شخصيات طيبة بتعمل الخير دايما للخير وعندهم مبادئ أكنهم جنس منفصل عن البشر في وقت كان العالم فيه مليان ذئاب بشرية وشياطين من الإنس غير أن اهتمام احداث بكل حاجة تحصلهم كان انحياز غير مبرر في دراما السلسلة علي حساب باقي العائلات لانهم تقريبا العيلة الوحيدة بالمسلسل الي بنتابع كل الي بيحصل لشخصياتها بشكل تفصيلي و دي بالنسبالي عيب من عيوب المسلسل .

اسئلة متعلقة

...